Şəki Xan sarayı

Image

I. Ümumi məlumat və yerləşmə yeri

Şəki Xan sarayı Azərbaycan orta əsr memarlığının klassik nümunələrindəndir. Saray “Yuxarı Baş” Dövlət Tarix-Memarlıq Qoruğunun ərazisində, Qala divarları içərisində yerləşir. Qala divarlarına əlavə olaraq saray ətrafı da ayrıca divarlarla əhatələnmişdir ki, bu da Şərq şəhərlərinə xas memarlıq elementlərindən biridir.

1853-cü ilə aid olan planda Qala daxilində 40-a yaxın tikili, 3 bağ və çoxsaylı fəvvarəli hovuzların mövcud olduğu göstərilir. Bu tikililərdə xan nəslinin fərdi üzvləri yaşamışdır.

II. Tarixi gedişat və xan sarayının xanlıqdan sonrakı taleyi 

Təəssüf ki, Çar Rusiyası dövründə sarayın ətrafındakı tikililərin əksəriyyəti dağıdılıb. Müasir dövrdə yalnız xanlığın yay iqamətgahı, iki hovuz, qədim çinar ağacları və Qala divarlarının inşasından əvvəl tikilmiş Dairəvi məbəd qorunub saxlanılmışdır.

III. Memarlıq quruluşu və plan

Saray ikimərtəbəlidir. Ümumi ölçüləri:

  • Uzunluğu: 31,7 m

  • Eni: 8,5 m

  • Hündürlüyü: 10 m

  • Hər mərtəbə: 3,35 m

Sarayın planı və fasadı simmetrik quruluşa malikdir. Hər mərtəbədə mərkəzi zal və ona bitişik yan otaqlar mövcuddur. Mərtəbələr arasında birbaşa daxili əlaqə yoxdur – ikinci mərtəbəyə yan pillələrlə çıxılır.

IV. İnteryer və istifadə sahələri

Saray inzibati funksiyaya malik olmuşdur. Aşağı mərtəbədə gözləmə otağı, dəftərxana və divan otaqları yerləşir. Divan otağının interyeri zəngin ornament və bəzəklərlə seçilir.
Hər iki mərtəbədə cəmi:

  • 6 otaq

  • 4 dəhliz

  • 2 eyvan vardır.


V. Tikinti materialları və texnologiyası

Sarayın divarları bişmiş kərpicdən hörülmüş və gil–əhəng qarışığı üzərində ucaldılmışdır. Birləşdirici məhlul kimi yumurta ağı ilə qarışdırılmış gəc istifadə olunmuşdur.
Atmosfer sularından qoruma məqsədilə karnizlər rəngli naxış və ornamentlərlə bəzədilmişdir.

Stilləşdirilmiş budaqlardan əmələ gəlmiş şəbəkə-naxış və medalyonda realistik gül təsviri

VI. Fasadların xüsusiyyətləri
  • Cənub fasadı – əsas və daha təmtəraqlı hissədir. Divarlar bütövlüklə şəbəkə pəncərələrlə əvəz olunub.

  • Şərq fasadı – ikimərtəbəli şəbəkəli pəncərələr və qapılarla daha möhtəşəm görünüşə malikdir.

  • Qərb fasadı – sadə görünüşlüdür və ailə xidmətinə aid olub.

  • Şimal fasadı – mərkəzdəki şəbəkələr və tavan artırmaları ilə dinamiklik yaradır.

undefined

VII. Şəbəkəçilik sənəti

Şəbəkəçilik – ağac və rəngli şüşə parçalarının bir-birinə geydirilərək formalaşdırılması sənətidir.

  • Hər kv.m-də 5.000, mürəkkəb sahələrdə isə 14.000 detal olur.

  • Materiallar: çinar, cökə, qoz, palıd, fıstıq.

Ənənəni davam etdirən ustalar:

  • Əşrəf Rəsulov (Əməkdar rəssam)

  • Hüseyn Hacımustafazadə (yenilikçi sənətkar – “Kəhkəşan” forması)

  • Tofiq Rəsulov, Soltan İsmayılov və b.

Birinci mərtəbənin əsas zalının unikal yığma taxta plafonunun üç növ naxışı

VIII. Bəzək elementləri və naxışları

Sarayda tətbiq olunan əsas bəzək növləri:

  • Şəbəkə

  • Oyma (daş, ağac, gəc üzərində)

  • Dağlama və yandırma texnikası

  • Miniatür və süjetli rəsmlər

Naxışlar 4 qrupa bölünür:

  1. Həndəsi

  2. Nəbati

  3. Süjetli

  4. Zoomorf (quşlar, əjdaha, təkbuynuz və s.)

Bütün divar rəsmləri tempera texnikası ilə gəc üzərində işlənib.

undefined

IX. Tikilmə tarixi ilə bağlı fikirlər

Sarayın tikilmə tarixi və memarı ilə bağlı müxtəlif versiyalar mövcuddur:

Versiya
Tikdirən
Tikilmə İli
Memar
1
Məhəmmədhəsən xan
1789–1790
Zeynal Abdulla
2
Hüseyn xan Müştaq
1761–1762
Hacı Zeynalabdin
3
XVIII əsr
Ustad Abbasqulu (plafonda adı yazılıb)
4
XVII–XVIII əsr
Xadalı Zeynalabdin (şübhəli mənbə)
X. Bərpa işləri və mühafizəsi
  • XIX–XX əsrlər – Şair Kərim ağa Fateh və sonrakı ustalar tərəfindən bərpa.

  • Sovet dövrü – 1921, 1939, 1955–1965-ci illərdə aparılıb.

  • 2002–2004 – Beynəlxalq İnkişaf Assosiasiyası və Dünya Bankının dəstəyi ilə bərpa.

  • Bərpada Almaniyanın “Denkmalpflege Mecklenburg” şirkəti və yerli ustalar iştirak edib.

XI. Detallar və maraqlı faktlar
  • Sarayın bəzi otaqlarında altıguşəli hovuz və sərinlik üçün fəvvarə yerləşdirilmişdir.

  • Divan otağında fəvvarə səsi məxfilik üçün istifadə olunub.

  • Taxta arakəsmələr və alçaq qapılar qonaqları təzim etməyə məcbur edirdi.

undefined

XII. Tanınmış səyyahların sarayla bağlı düşüncələri 
  • N.N. Rayevski (1826) – "Baxçasaraydan daha təsirli saray".

  • Aleksandr Düma (1859) – “Xuda, bu gözəlliyi yadellilərdən qoru”.

  • Nazim Hikmət – “Şəki Xan sarayı Azərbaycanın simvoludur”.

  • Həmçinin: Lev Tolstoy, Andrey Fadeyev, Eliza Reklyu və başqaları saraya valeh olmuşdur.

Şərhlər

Fikri bildir

yenilə, əgər kod görünmürsə

Sign In